Parafia


probostwo
probostwo

 

Parafialna  Rada  Duszpasterska

 

  Rada Duszpasterska pomaga proboszvczowi w organizacji kultu Bożego, uczestniczy w opracowaniu rocznego planu duszpasterskiego, animuje działalność grup duszpasterstwa specjalistycznego, wspiera prowadzone dzieła apostolatu w parafii, inspiruje działalność charytatywną, troszczy się o podejmowanie inicjatyw duszpasterskich uwzględniających zachodzące przemiany społeczno-kulturowe.

 

Skład Parafialnej Rady Duszpasterskiej :

 

ks. Mirosław Smykała - przewodniczący, Józef Matula, Bernard Koczuba, Anna Pustelnik, Piotr Klimaniec, Damian Tabath, Sabina Malcharek, Barbara Masny, Monika Tumula, Paweł Gaża, Marek Kozik, Roman Michalewicz, Tadeusz Widera, Bronisław Polok

 

W Parafii posługuje :

 

- Parafialna Rada Ekonomiczna

- Parafialna Rada do spraw formacji dzieci i młodzieży

- Parafialna Rada do spraw techniczno - budowlanych.

Materiały pomocnicze w ukształtowaniu muzyki liturgicznej w celebracji

sakramentu małżeństwa

Wstęp
  Archidiecezjalna Komisja Muzyki Sakralnej istnieje i pracuje po to, ażeby pomagać w praktyce – zarówno kapłanom, jak i organistom oraz innym muzykom , jak również wiernym (tu przede wszystkim narzeczonym). Ta broszura została opracowana jako odpowiedź na wątpliwości, a nawet spory. Jest również rozwinięciem myśli, zawartej w pkt 30g najnowszej Instrukcji Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej.
  Jest sprawą bezdyskusyjną, że przede wszystkim sami muzycy – zarówno organiści jak też soliści, którzy przychodzą na liturgię powinni znać przepisy muzyki liturgicznej. 
„Przyjacielu, jakże tu wszedłeś nie mając stroju weselnego?”
Warto przeczytać ten fragment z Ewangelii św. Mateusza Mt 22,1-14 (tym bardziej przed ślubem). Niestety coraz częściej spotyka się oferty będące „nieodpowiednim strojem”. Piosenki rozrywkowe, wykonywane także przy akompaniamencie, którego styl i brzmienie jest typowe dla muzyki popowej (np. tzw. „electric piano” lub też gitara podłączona do tzw. „piecyka”, a niekiedy nawet perkusja itp.) często reklamowane są jako „profesjonalna oprawa muzyczna uroczystości ślubnej” np. na „you tube”. Zabiegiem jaki – według deklaracji twórców – ma na celu dostosowanie piosenki lub utworu do liturgii jest tzw. kontrafaktura, czyli zamiana (lub częściowa korekta) tekstu świeckiego na „upobożniony”. Jednym z najsłynniejszych przykładów wydaje się być tutaj piosenka „Alleluja” L. Cohena - z filmu pt. „Shreck”. Jednak każdy profesjonalista zdaje sobie sprawę, że takie ingerencje naruszają spójność kompozycji, służąc często niestety interesom wykonawców lub zamawiających. To, że liturgia nie jest handlem, a budynek kościoła sceną, też jasno i logicznie wyjaśnia kardynał Ratzinger.
W tym miejscu trzeba też przypomnieć, że właściwą kolejnością uzgodnień muzycznych na ślub jest najpierw rozmowa z kapłanem i organistą, a dopiero później zawieranie umów z różnymi solistami. Nierzadko bowiem dochodzi do swoistego szantażu i stawiania Kościoła przed faktem dokonanym np. że solista już zarezerwował termin i w razie odwołania będzie „stratny”, i że wpłacono już zaliczkę.
Warto przytoczyć jeszcze stanowczą dyrektywę biskupów polskich, że w ramach celebracji liturgii sakramentu małżeństwa „należy pilnie wystrzegać się, by pod pozorem podnoszenia okazałości nie wprowadzać do obrzędów czegoś niezgodnego z kultem[…] Dobór repertuaru wokalnego i instrumentalnego musi odpowiadać charakterowi świętych czynności. Nie wolno też odtwarzać muzyki za pomocą urządzeń elektronicznych”, (por. Instrukcja KEP o muzyce kościelnej, n. 30g).
PRZYKŁADY OPRAWY MUZYCZNEJ

I. Poziom łatwy:
Utwór na wejście pary: Ks. Antoni Chlondowski – Preludium G-dur (marszowe)
W: Pod Twą obronę Ojcze na niebie (ŚAK 613)
Hymn do Ducha Świętego: Przybądź Duchu Stworzycielu (ŚAK 195)
Podpisanie dokumentów: Johann Sebastian Bach – Preludium chorałowe Liebster Jesu wir sind hier BWV 731 lub Johann Sebastian Bach – Aria na strunie g
Pd: César Franck – Offertoire C-dur ze zbioru L'Organiste vol. 1
K: Jezu drogi, Tyś miłością (ŚAK 229), Wolfgang Amadeusz Mozart – Ave verum
U: Antonio Vivaldi – Domine Deus
Z: Najświętsze Serce Boże (ŚAK 319)
Wyjście pary: Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga G-dur (małe) BWV 557

II. Poziom średni:
Utwór na wejście pary: Johann Sebastian Bach – Preludium B-dur (małe) BWV 560
W: Gdzie miłość wzajemna i dobroć (ŚAK 587)
Hymn do Ducha Świętego: O, Stworzycielu Duchu, przyjdź (ŚAK 191)
Podpisanie dokumentów: Johann Sebastian Bach – II cz. Koncertu Skrzypcowego a-moll lub Moritz Brosig – Preludium C-dur op. 52/1
Pd: Jeden chleb (ŚAK 228)
K: César Franck – Panis angelicus z Messe à trois voix op. 12
U: Hans Leo Hassler – Cantate Domino
Z: John Rutter – The Lord bless you and keep you lub César Franck – Sortie en Ré majeur
Wyjście pary: Georg Friedrich Händel – Marsz D-dur na trąbkę i organy HWV 416 lub Johann Sebastian Bach – Jesus bleibet meine Freude – chorał z Kantaty 147

III. Poziom trudny:
Utwór na wejście pary: Johann Sebastian Bach – Preludium Es-dur BWV 552
W: Ludu kapłański (ŚAK 598)
Hymn do Ducha Świętego: Veni Creator Spiritus (ŚAK 192)
Podpisanie dokumentów: Ubi caritas et amor (śpiew gregoriański)
Pd: Przykazanie nowe daję wam (ŚAK 617.1 lub 617.2)
K: Adoro te devote (śpiew gregoriański) lub Karl Jenkins – Ave verum
U: Max Reger – Lobe den Herren, den mächtigen König op. 67
Z: Błogosław Panie nas (ŚAK 571)
Wyjście pary: Feliks Mendelssohn-Bartholdy – IV część z I Sonaty organowej f-moll op. 65